sobota, 18 lutego 2012

Bomba witaminowa czyli polsko-egzotyczna surówka

Jako że rozchorowałam się pod koniec tygodnia, to dzisiaj na kolację zjedliśmy surówkę w ramach uzupełniania witamin w organizmie. Kilka składników polskich, kilka składników egzotycznych, smak boski, a ilość witamin i składników przeciwbakteryjnych ogromna :)
* POLSKO-EGZOTYCZNA SURÓWKA WITAMINOWA *
INFO
  • posiłek: kolacja, deser, przekąska, impreza
  • gatunek: surówka
  • mięso: nie
  • ilość porcji: 2-3
  • kalorie w całości: ok. 360 kcal 
  • czas przygotowania: 10 min.
SKŁADNIKI POLSKIE
  • seler naciowy 2 łodygi (170 g)
    • witaminy: C (2 razy więcej niż owoce cytrusowe), E, B-kompleks, PP; kwas foliowy, beta-karoten, fosfor, wapń, potas, cynk, magnez, żelazo
  • jabłko 0,5 szt. (130 g)
    • witaminy: C, P; magnez, żelazo, potas
  • suszona żurawina 1 garść (20 g)
    • witamin: A, C, B1, B2, żelazo, magnez, wapń, fosfor, potas, jod, poliantocyjanidy (antyoksydanty, działające przeciwbakteryjnie)
  • pestki dyni 10 g
    • witaminy: A, B1, B2, B6, C, D, E; beta-karoten, potas, selen, cynk, wielonienasycone kwasy tłuszczowe
  • pestki słonecznika 10 g
    • witaminy: E, A, D, B-kompleks; cynk, wapń, żelazo, potas, wielonienasycone kwasy tłuszczowe
SKŁADNIKI EGZOTYCZNE
  • grapefruit czerwony 1 szt. (190 g po wyfiletowaniu)
    • witaminy: C (więcej niż cytryna czy pomarańcza), B-kompleks, E, P; likopen
  • marynowany imbir do sushi 10 g
    • witaminy: B1, B2, B3, B6, C; magnez, potas, miedź, wapń, żelazo, fosfor, cynk, kwas foliowy 
  • płatki kokosowe duże 5 g
    • witaminy: B2, B6, C, E;  magnez, potas, wapń, żelazo, fosfor, sód, cynk, kwas foliowy 
SKŁADNIKI DRESSINGU
  • ocet balsamiczny 2 ml
    • sód, potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, mangan, 
  • oliwa waniliowa (TAKA) 5 ml
    • witaminy: A, E, D, K; jednonienasycone kwasy tłuszczowe
PRZYGOTOWANIE
  1. Łodygi selera pokroić w drobną kostkę.
  2. Połowę jabłka wypestkować i pokroić w drobną kostkę.
  3. Grapefruita obrać i wyfiletować.
  4. Marynowany imbir bardzo drobno posiekać.
  5. Seler, jabłko, graperuit i marynowany imbir wymieszać w misce.
  6. Dodać płatki kokosowe, suszoną żurawinę, pestki z dyni  i dobrze wymieszać.
  7. Do surówki wlać ocet balsamiczny i oliwę waniliową.
  8. Surówkę dobrze wymieszać i od razu podawać.
* SMACZNEGO *

POMOCNICZE INFORMACJE
  1. Jabłko można zastąpić gruszką ;)
  2. Przy braku oliwy waniliowej można dodać do surówki zwykłej oliwy i trochę ziarenek wyskrobanych z laski wanilii.
  3. Do sałatek i surówek wolę stosować duże płatki kokosowe ze względu na ich fakturę. Można je  jednak zastąpić wiórkami kokosowymi.

1 komentarz: