click me click meclick meclick meclick meclick meclick me

czwartek, 26 stycznia 2012

Jak ugotować buraki?

Od jakiegoś czasu miałam ochotę na buraki. Jednak nie na buraczki na gorąco, tradycyjnie podawane do obiadu, bo ani ja, ani TeŻet nie jesteśmy fanami tego dania. Szukałam raczej jakiejś sałatki, która mogłabym wziąć również do pracy.
"Nabyłam w drodze kupna" kilka sztuk buraków z myślą, że wypróbuję 3-4 przepisy. Pierwsze kroki skierowałam w stronę książki kucharskiej z przepisami mojej Mamy. Barszcz, botwinka, barszcz ukraiński, buraczki na gorąco, ćwikła i już... Kolejna była więc książka kultowa "Nastolatki gotują" Sabiny Witkowskiej- 1 sałatka i reszta, podobnie jak u mojej Mamy. "Kuchnia polska 1000 przepisów" Marzeny Wasilewskiej - to samo :(
Całe szczęście, że nasi wschodni sąsiedzi maja więcej inwencji twórczej w temacie buraków. Udało mi się znaleźć w czterech książkach rosyjskojęzycznych kilkanaście ciekawych przepisów na sałatki z tym szlachetnym warzywem :) Ilość buraczków kupiona przeze mnie w tym tygodniu pozwoliła mi na zrobienie 4 sałatek:
Będę te przepisy zamieszczać w kolejnych postach. Do każdej z powyższych sałatek buraki muszą być ugotowane, więc dzisiaj czas na:

* GOTOWANE BURAKI *
INFO
  • posiłek: każdy
  • gatunek: sałatka, dodatek do dania, podstawa dania
  • mięso: nie
  • ilość porcji: zależy od ilości buraków
  • kalorie w 100 g: 38 kcal
  • czas przygotowania:  1 - 2 godz.
SKŁADNIKI
  • buraki
PRZYGOTOWANIE
  1. Buraki dokładnie oczyścić z resztek ziemi pod zimną wodą przy użyciu szczoteczki.
  2. Włożyć buraki do garnka, zalać dużą ilością zimnej wody.
  3. Garnek postawić na średnim ogniu i gotować:
    1. 1 godz. - małe sztuki,
    2. 1,5 godz. - średnie sztuki,
    3. 2 godz. - duże sztuki.
  4. Schłodzić buraki i zdjąć z nich skórkę.
* SMACZNEGO *

POMOCNICZE INFORMACJE
  1. W razie potrzeby dolewać do garnka z burakami wrzącą wodę.
  2. Aby sprawdzić, czy buraki są już gotowe, można delikatnie wsunąć nóż w największy z nich. Jeśli wchodzi łatwo, to buraki są ugotowane.
  3. Po ugotowaniu buraków należy NATYCHMIAST umyć garnek (zwłaszcza emaliowany) albo do gotowania buraków używać zawsze jednego garnka, przeznaczonego tylko do tego warzywa.
  4. Ugotowane buraki można przechowywać w lodówce 3 - 4 dni, pod warunkiem, że nie zdejmie się z nich skórki.
  5. Ślady buraków z rąk można usunąć za pomocą soku z cytryny.

8 komentarzy:

  1. U mnie w domu buraczki je się tak : ugotowane i wystudzone kroimy w dość drobną kostkę. Jemy na zimno z cebulką (drobno posiekaną) w sosie nazywanym przeze mnie prostym vinegretem to znaczy oliwa i ocet winny w proporcjach 3:1.
    Jest to przepis pochodzenia francuskiego, od naszej rodziny, która tak podane buraczki je jako przystawkę z jajem na twardo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podobnie do Twojego przepisu, ale wyłącznie buraczki+cebula+ocet zrobiłam na życzenie TeŻeta i niedługo przedstawię (nr czwarty na mojej liście).
      Dzięki za podpowiedź, że można podać buraczki z jajkiem :)

      Usuń
  2. a jeszcze lepiej buraki upiec, są dużo smaczniejsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. być może :) nie wiem, bo używam do pieczenia prodiża, a pieczenie buraków potrwałoby w nim tyle czasu, że mnie nie stać na płacenie takich rachunków ;)

      Usuń
  3. OO bo ja mojemu Małżonowi właśnie będę teraz sałatki robić codziennie i z buraczków z chęcią zrobię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to kup buraki:) Jutro, w sobotę, niedzielę i poniedziałek mam zaplanowane po 1 poście z sałatkami buraczanymi. Małżon Twój będzie kontent, aśćka ;)

      Usuń
  4. Agna fajnie opisałaś jak i co,po kolei =]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki :) u mnie w Notatniku Kuchennym zawsze tak wszystko opisuję, umysł inżynierski ;)

      Usuń